Nigul Espe (1907–1970) – Pallasest sirgunud maalikunstnik, kelle keskmes on maastik ja linnavaade

Grupifoto. Nigul Espe, Mart Martson, teadmata, Voldemar Erm, Alfred KongoEesti Kunstimuuseum EKM j 56071 FK 1361
Grupifoto. Nigul Espe, Mart Martson, teadmata, Voldemar Erm, Alfred Kongo
Eesti Kunstimuuseum EKM j 56071 FK 1361

Sissejuhatus

Nigul Espe (kuni 1936 Nikolai Espe) kuulub Pallase koolkonna järelkasvu hulka. Tema loomingus domineerivad Tartu ja Lõuna-Eesti linnavaated, jõe- ja sadamamotiivid ning maastikud. Espe käsitlus on realistlik ja joonistuslikult täpne; tähelepanu on suunatud valguse, atmosfääri ja silueti kooskõlale. Peamisteks meediumiteks on õlimaal (sageli paneelil/papil/lõuendil) ja akvarell. Osa tema pärandist on liikunud oksjonite ja eragaleriide kaudu.

Biograafia

  • Sünd: 12. märts 1907, Riia. Lapsepõlv möödus Eestis; perekond siirdus Esimese maailmasõja ajal sisemaale.
  • Nimekuju: kuni 1936 kasutusel Nikolai Espe.
  • Haridus: Kõrgem Kunstikool Pallas (1926–1932), maali- ja mööblikunsti suund; õpetajate ringis sh Ado Vabbe. (Pallase allikad; kunstilekiskon.)
  • Elu ja töö: Pärast õpinguid tegutses Tartus vabakunstnikuna; sõjajärgsetel aastatel töötas kunstnik-õpetajana ja oli seotud Kunstifondi Tartu struktuuridega. (Allikad lahknevad täpsetes ametinimetustes ja aastates.)
  • Surm: 14. märts 1970. Allikad kinnitavad surmakohana Tartut; varasemates viidetes esineb ka Tallinna märge.

Loominguline tee – žanrid, teemad, tehnikad

Espe kujutab järjekindlalt linnaruumi ja maastikku: Tartu tänavad, sillad ja kanalid, jõeäärsed vaated, Lõuna-Eesti järved ning üksikud rannikumotiivid. Kompositsioon on sageli arhitektoonilise rütmiga, kus ruum ja valgus on kandvad. Tehnikatest kasutab ta peamiselt õli (paneel, papp või lõuend) ja akvarelli; joonistuslik baas on teostes selgelt tajutav. Värvipalett on mõõdukas ja selge, rõhutades motiivi üldmuljet. Esineb viiteid, et 1930. aastate lõpul tegeles ta paralleelselt sisekujundus- ja mööblikavanditega; nende ulatus vajab allikakriitilist täpsustamist.

Valik teoseid (näited)

  • Tartu linnavaade (1940. aastad, õli/paneel) – varane sõjaeelne käsitlus.
  • Jõeäärne vaade (1950. aastad, akvarell) – atmosfäär rõhutab valguse ja vee peegeldust.
  • Maastik majaga (1950.–1960. aastad, õli/papp) – Lõuna-Eesti motiiv realistlikus laadis.
  • Kanal õhtul (1960. aastad, akvarell) – linnasilueti ja valguse kontrast.

Näitused ja oksjonid

Näitused: osales näitustel Eestis alates 1930. aastatest (Tartu ja Tallinn; täpsemad kavad on arhiivides ja muuseumikogude kirjeldustes). Muuseumikogude viited kinnitavad tema tööde olemasolu avalikes kogudes; täpne teoste nimekiri sõltub vastava muuseumi andmebaasi hetkeseisust.

Oksjonid ja ringlus: Espe teoseid on korduvalt pakutud Eesti oksjonimajades ja eragaleriides (nt Haus Galerii, E-kunstisalong, Rios Galerii). Üksikuid näiteid leidub ka Põhjamaade platvormidelt. Konkreetsete teosnimede ja dateeringute puhul tuleb tugineda oksjoni- ja galeriiarhiividele.

Tänapäevane hindamine ja pärand

Kogujate vaates on nõutumad selge motiiviga Tartu linnavaated ja jõemotiivid 1930.–1950. aastatest, samuti hästi säilinud õlimaalid paneelil või paksul papil. Väärtust mõjutavad provenients, seisukord (paneeli/papi sirgjoonelisus, raamimine, värvikihi tervik) ning formaat. Uurijatele on Espe oluline Pallase traditsiooni jätkajana, kes dokumenteeris Tartu ruumi muutumist mitme aastakümne vältel.