Linda Kits-Mägi (3.06.1916, Jekaterinburg – 19.03.1990, Tartu) – Tartu koloristliku maalikooli isikupärane hääl
Sissejuhatus
Linda Kits-Mägi oli 20. sajandi eesti maali järjekindel kolorist, kelle looming liidab Pallase koolkonna joonistusliku distsipliini ja lüürilise, sageli kammerliku teemakäsitluse. Ta tõi tähelepanu keskmesse interjööri, vaikelu ja loodusmotiivi, ehitades pildi üles peenest tonaalsusest, selgest ruumitajust ja vaoshoitud, kuid tundlikust värvikooskõlast. Omal ajal varju jäänud, on ta tänapäeval nähtav eraldi autorihääle ja tugeva maalijana Tartu modernismi reas.
Biograafia
- Sünnitaust: sündis Venemaal Jekaterinburgis; 1921. aastast elas Eestis.
- Haridus: alates 1934 õppis Kõrgemas Kunstikoolis Pallas; lõpetas 1943. aastal Tartu Kõrgemad Kujutava Kunsti Kursused Ado Vabbe õpilasena.
- Elu ja töö: pärast sõda tegutses Tartus vabakunstnikuna; Eesti Kunstnike Liidu liige alates 1944.
- Isiklik seos: abikaasa oli maalikunstnik Elmar Kits.
- Surm: 19. märts 1990 Tartus.
Loominguline tee – žanrid, teemad, stiil
Kits-Mägi keskendus vaikelule, interjöörile ja maastikule. Tema signatuur on värvi selge organisatsioon ja vormi puhtus: objektid paiknevad tasakaalustatud ruumis, mille koondavad rahulikud horisondid või laotud massid. Varased 1940. aastad annavad realistlikuma registri (nt lillevaikelud, esemed aknaorvas), 1950.–1960. aastail süveneb tonaalne delikaatsus ja figuratiivne intiimsus (interjöörid, lugemise või puhkuse motiiv). 1960. aastate lõpust saab oluliseks ka väikseformaadiline maastik (Valgemetsa, Võrtsjärve, Saaremaa motiivid), kus vihje abstraktsele struktuurile püsib siiski vaatluslikus raamistikus.
- Tehnikad: õli lõuendil ja kartongil; aeg-ajalt tempera ja akvarell.
- Kujund: selge kontuur, pehme valgus, peen koloriit; kompositsioon on puhastatud kõrvalmürast ning toetub tonaalsele rütmile.
Kunstniku pildikeelt rikastasid rännakud ja tööreisid; 1940. aastate teisel poolel loodud portree- ja figuurikompositsioonides ilmub lühiajaliste reiside eksootiline kõrvalheli, ent põhijoon jääb põhjamaiseks: vaoshoitud, intiimne, tähelepanelik.
Näitused ja oksjonid (valik)
- Isikunäitus: 12. aprill 1960, Tartu – esimene suurem autorinäitus, mis kinnistas tema eraldiseisva positsiooni.
- Muuseumikogud: Eesti Kunstimuuseumis teos „Interjöör“ (1957); kunstniku töid leidub ka Tartu muuseumikogudes.
- Oksjonid: teosed liiguvad regulaarselt Eesti kunstiturul: „Summer Day“ (1945), „Sebastian loeb“ (1958), „Valgemetsa maastik“ (1968), „Kummelid vaasis“ (1979) jm; hinnataset kujundavad periood, mõõt, seisukord ja provenients.
Tänapäevane hindamine ja pärand
Kits-Mägi pärandi tuum on puhas maaliline mõtlemine: värv ja valgus kui tähenduse kandjad, intiimse mõõtme väärikas käsitlus ning Pallase koolkonna jätkamine iseseisva käekirjaga. Kollektsionääri vaates on tema teosed kindel valik neile, kes otsivad Tartu modernismi naishäält, kus on ühendatud selge kompositsioon, õrn tonaalne skaal ja tugev professionaalne kultuur.