Concordia Klar-Ulas (6.07.1938 – 28.11.2004) – poeetilise sürrealismi ja peene sügavtrüki meister

Sissejuhatus

Concordia Klar-Ulas (kasutanud nimesid Concordia Klar ja Concordia Ulas-Klar) oli eesti 20. sajandi teise poole graafika üks isikupärasemaid autoreid.
Tema loomingus kohtuvad poeetiline kujund, vaikne dramaatika ja virtuoosne trükitehnika.
Kunstnikepaarina koos Peeter Ulasiga andis ta olulise tõuke 1960.–1970. aastate eesti graafika sürrealistlikule joonele, jäädes samas rangelt autorikeskseks ja äratuntavaks.

Biograafia

  • Sünni- ja surmadaatum: 6. juuli 1938 – 28. november 2004.
  • Haridus: 1952–1957 Tartu Kunstikool; 1957–1963 Eesti NSV Riiklik Kunstiinstituut (ERKI), graafika.
  • Õpetajatöö: 1980. aastatel Tallinna Pedagoogilise Instituudi graafika ja joonistuse kateedri vanemõpetaja.
  • Elu ja töö: tegutses peamiselt Tallinnas; kunstnikepaar Peeter Ulas – Concordia Klar eksponeeris oma loomingut regulaarsetel näitustel ning muuseumiprojektides.

Loominguline tee – žanrid, teemad, tehnikad

Klari põhimeedium oli sügavtrükk – ofort ja akvatinta –, mida ta kombineeris peenjoonelise kuivnõela ja pehme laki (vernis mou) võtete ning joonistusliku eeltööga.
Tulemuseks on atmosfäärsed, sageli kammerlikud lehed, kus figuur ja loodus põimuvad metafoorseks pildiruumiks.

  • Kujundimaailm: naisfiguur, muusikariistad, loodusmotiivid, unenäoline interjöör; vaikne narratiiv ja melanhoolne valgus.
  • Käekiri: täpne joone- ja täidiskäsitlus, läbimõeldud tonaalne skaalal, selge kompositsioonitelg.
  • Illustreerimine: tegi raamatuillustratsioone ja eksliibriseid; tema raamatugraafikas on sama poeetiline ja distsiplineeritud joon.

Valik seeriaid ja teoseid (tüüpmotiivid)

  • Naised ja muusikariistad – figuur ja heli metafoorid, milles peen joonevõrk toetab vaikset dramaturgiat.
  • Interjöörid – unenäoliselt hägune, kuid konstruktiivne ruum; akna- ja peeglimalle käsitletakse kui „pildi sees olevat pilti“.
  • Loodusmotiivid – taimornamendid ja maastikufragmendid, mis muutuvad allegoorilisteks märkideks.

Näitused ja avalik nähtavus (valik)

  • Museumiprojektid: Kumu graafikakabineti väljapanekud, kus esitleti Concordia Klari ja Peeter Ulase varaseid, sürrealismi suunda ette kuulutanud joonistusi ja estamppe.
  • Rühma- ja ülevaatenäitused: osalemine Eesti graafika näitustel alates 1960. aastatest; autorilehti on eksponeeritud nii Eestis kui ka lähiriikides.

Oksjonid ja kollektsioneerimine

Klari teosed liiguvad järjepidevalt eesti ja rahvusvahelistel oksjonitel. Kõrgeimat huvi pälvivad tehniliselt puhtad, hästi säilinud ofordid/akvatintad selge provenientsiga ning kunstniku signatuurse kujundikeelega (naisfiguur, muusikariistad, kammerlik interjöör). Eksliibrised on eraldi kogumisala.

Tänapäevane hindamine ja pärand

Concordia Klar-Ulase tähtsus seisneb kolmes teljes. (1) Sügavtrüki meisterlik tehniline tase, mis tõstis poeetilis-sürrealistliku kujundimaailma eesti graafikas selgelt esile.
(2) Järjekindel autoripositsioon – intiimne, kuid mõttetihe pildikeel, mis on ajas hästi vastu pidanud.
(3) Mõju põlvkonnale: koos Peeter Ulasega andis ta 1960.–1970. aastate graafikale vaoshoitud, ent kujundiliselt rikka suuna.
Kollektsionääri vaates on Klari teosed hinnatud tänu täpsele trükikultuurile, äratuntavale autorikäele ja tugevale motiiviloogikale.