Bernhard Mark (1919–2004) – Võrumaa maastikumaalija, akvarellist ja kogukonna eestvedaja
Sissejuhatus
Bernhard Mark kujunes Võrumaa kunstielu kandvaks kujuks: tehniliselt kindel akvarellist ja maastikumaalija, kes ühendas ateljeeloomingu aktiivse korraldustööga.
Tema pildikeelt iseloomustavad lüüriline vaatlus, puhas tonaalsus ja mõõdukas kompositsioon – eriti Haanjamaa reljeef ja veepinnad.
Biograafia
- Sünni- ja surmadaatum: 1919 – 20.12.2004; maetud Võru kalmistule.
- Elu ja töö Võrus: töötas kunstnikuna Võru ettevõtetes; tegutses pikka aega Teeninduskombinaat „Tamula“ dekoorateljee kunstnikuna.
- Ühendused ja juhtimine: Võru Kunstiklubi juhataja ning hiljem Võrumaa Kunstnike Ühenduse eestvedaja.
Loominguline tee – žanrid, teemad, tehnikad
Marki põhimediumid olid akvarell ja õlipastell. Tema valikud kaldusid loodusmotiivide poole: Haanjamaa künkad, järved, metsaservad ja maanteelõigud eri valgusoludes.
Akvarellides on oluline roll läbipaistval kihistuslikkusel ja taeva-vee peenel tonaalsel üleminekul; õlipastellides lisandub materjalne „jume“, mis rõhutab vormi.
- Motiivid: Võrumaa ja Lõuna-Eesti maastikud; reisisarjad Lätist, Venemaalt, Türgist ja Soomest (valik lehti).
- Graafika: autor eksliibriste alal (nt Siiri ex libris, 1974).
Näitused ja kogukondlik tegevus
Marki nähtavus tugines nii isiku- ja rühmanäitustele Võru kultuurimajas kui ka laiemale maakondlikule koostööle – ta kureeris ja pani näitusi üles koos kunstiklubi liikmetega.
Fotoarhiivid dokumenteerivad tema rolli näituste korraldamisel ja kohaliku kunsti järjepidevuse hoidmisel.
Teoste ringlus ja oksjonid (valiknäited)
- Akvarell (1969) – suureformaadiline, signatuuriga; müügiandmed ja reproduktsioonid galerii- ning platvormikirjetes.
- Võrumaa (1975, akvarell) – raamitud töö; esinenud müügiplatvormil Kunstikoda.
- Mitmed 1970.–1980. aastate akvarellid liiguvad regulaarselt eragaleriides ja oksjonikeskkondades (mõõdud vahemikus u 50×40 kuni 70×60 cm).
Tänapäevane hindamine ja pärand
Bernhard Mark on Lõuna-Eesti maastikukujutuse järjekindel talletaja. Tema tööde väärtus kollektsionääri vaates tuleneb kolmest tegurist:
(1) tehniliselt puhas akvarellikäsitlus ja meeleoluline valgus; (2) lokaalse maastiku (Haanjamaa) ikonograafiline roll;
(3) päritoluliin, mis seob teoseid Võru kunstielu ja kunstiklubi traditsiooniga.