Avo Keerend (18.12.1920, Tallinn – 05.06.2012, Tallinn) – eesti graafika värvikultuuri uuendaja

Sissejuhatus

Avo Keerend oli 20. sajandi teise poole eesti graafika üks järjekindlamaid eksperimenteerijaid. Ta tõi kõrgtrükki – eeskätt linool- ja plastikaatlõikesse – mitmevärvilise, dekoratiivse vormimõtlemise, arendades biomorfsete kujundite ja hilisemate puhtabstraktsete kompositsioonide keeletaristu. Keerendi töödest joonistub välja selge koloriidikultuur, rütmiline pind ja hoolikas trükitehniline distsipliin.

Biograafia

  • Sünni- ja surmadaatum: 18. detsember 1920 – 5. juuni 2012, Tallinn.
  • Nimeküsimus: kuni 22.03.1937 kandis nime Harald Duberg (kasutatud ka kuju Harald Tuberg).
  • Haridus: alates 1936. aastast Riigi Kunsttööstuskool (graafika); 1940–1943 sama kooli maaliklass (õpe Eerik Haameri juhendamisel).

Loominguline tee – žanrid, tehnikad, stiil

Keerendi põhimeediumid on linoollõige ja plastikaatlõige (mitmevärviline kõrgtrükk), mille kõrvale jäävad periooditi sügavtrüki võtted ning raamatugraafika. 1960. aastate keskpaigas kujunes tema signatuuriks mitmevärviline dekoratiivne pind – biomorfsed, orgaanilised kujundid, mida ta eksponeeris näitustel paralleelselt figuratiivsete kompositsioonidega. Hiljem loobus figuratiivsusest täielikult ning liikus puhta abstraktsiooni juurde: „seadete“, „objektide“ ja „kompositsioonide“ seeriad töötavad rütmi, telgede ning kontrastsete värvipindadega.

  • Ex libris’e tegevus: autor on loonud rea linoollõikes raamatumärke (nt 1950.–1970. aastad); teada on pühendused muu hulgas Ville Miraamile ja Lembit Tollile.
  • Motivistika: varastes lehtedes biomorfika ja figuraalne vihje; küpses perioodis geomeetrilis-abstraktsed „seaded“ ja „objektid“.

Näitused ja valik teoseid (kronoloogiline valik)

  • 1965 – esmane isikunäitus Tallinna Kunstisalongis.
  • 1960.–1970. aastad – järjepidev osalus ülevaate- ja rühmanäitustel Eestis; isikunäitused Pärnus, Paides jm (sh väljapanek Venemaal, kino „Odessa“).
  • 1963–1970 – perekonna- ja biomorfsete motiividega värvlinoollõiked.
  • 1969–1990+ – abstraktsed sarjad: Seaded, Objektid, Kompositsioonid; mitmevärviline kõrgtrükk.
  • Ex libris – 1958 ja 1970. aasta näited kinnitavad pidevat tegutsemist raamatumärgi alal.

Oksjonid ja turuaktiivsus (näited)

  • „Perekond“ (1963, värvlinoollõige) – esinenud Eesti oksjoniplatvormidel.
  • „Kollane lill“ (1969, värvlinoollõige) – dokumenteeritud müügikirjetes.
  • „Objekt IV“ (1996) ja „Kompositsioon“ (1991/1989) – hilisperioodi abstraktsed lehed liiguvad regulaarselt galeriide vahendusel.

Tänapäevane hindamine ja pärand

Keerendi tähtsus seisneb kolmes pidepunktis. (1) Mitmevärvilise kõrgtrüki järjekindel arendamine 1960. aastatest alates, mis laiendas eesti graafika koloriidilist ja dekoratiivset sõnavara. (2) Figuratiivsest biomorfikast puhta abstraktsiooni suunas liikuv autoripositsioon, mis lõi sideme rahvusvahelise modernismi mustriga, säilitades samas kohaliku tehnilise meisterlikkuse. (3) Ex libris’e kultuuri viljelemine, mis kinnitab tema joone- ja trükidistsipliini ning lisab teostele kollektsioneerimisväärtust.