Endel Kotsar (1930–2013) – Tartu koolkonna graafik, kelle tugevus on joonistuslik maastik ja linnamotiiv
Sissejuhatus
Endel Kotsar kujunes graafikuks, kelle pildikeel tugineb kindlale joonistusele, mõõdukale tonaalsusele ja ruumi rütmistamisele. Tema parimad lehed loovad Tartu linna ja Emajõe ümbruse intiimse, vaoshoitud atmosfääri, kus valgus ja varjud kannavad jutustust rohkem kui detailide rohkus. Kotsari tööde mõju seisneb järjekindlas tähelepanus motiivi struktuurile: maja- ja puusiluett, silla telg, vee peegeldus – kõik alluvad distsiplineeritud joonele.
Biograafia
- Sünd: 26. veebruar 1930.
- Haridus: graafika erialane ettevalmistus Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis (ERKI); vilistlasnimekirjade järgi seostub lõpetamisega 1953. a.
- Näitused: esinemised vabariiklikel näitustel alates 1959; Tartu kevadnäitused 1980. aastail; isikunäitus “Endel Kotsar 80” Tartu Kunstimajas (2010).
- Õpetajatöö: allikad viitavad tegevusele Tartu kunstihariduses (joonistuse/graafika õpetamine).
- Surm: 13. märts 2013.
Loominguline tee – žanrid, teemad, tehnikad
Kotsari kujundivara on koondunud Tartu ja Emajõe motiividele, väiksematele linnavaadetele ning lakoonilistele maastikele. Ta väldib demonstratiivset efektset viimistlust; pingestatud on hoopis joon ja tonaalne üleminek. Kompositsioon on sageli telgiline (sild, kaldajoon, tänavaperspektiiv), mille ümber jaotuvad suuremad varju- ja valgusväljad.
Tehnikatest on võtmeroll külmnõelal (joone vahetu karedus, mis annab pildile „hingamisruumi”) ja ofordil koos mõõduka akvatindi kasutusega. Paber on valdavalt matt, trükijälg selge; tiraažid on väikesed ja nummerdatud. Hilisloomingus on märgata selgemat üldistust: vormid lihtsustuvad, samas kui siluett ja tonaalne rütm jäävad kandvaks.
Valik teoseid (näited)
- Emajõe motiiv (1991, külmnõel) – joone ja varju distsiplineeritud dialoog, Tartu karakter on antud ilma kirjeldusliku liiguta.
- Tartu vaade (dateerimata, ofort) – sillatelje ja kaldapuistu rütm; tasakaalustatud tonaalsus.
- Natüürmort akna all (dateerimata, graafika) – sise- ja välisruumi peen pingeväli; joonistuse kandev roll.
Näitused ja oksjonid
Näitused: osalemised vabariiklikel näitustel (alates 1959), Tartu kevadnäitused 1980. aastatel; ülevaatenäitused Tartu Kunstimajas 2000. aastail ja juubelinäitus 2010.
Ringlus ja turg: Kotsari graafikat on liikunud Tartu galeriides ja oksjonitel; eriti hinnatud on signatuuriga ja selge tiraažimärgistusega lehed. Emajõe ja Tartu motiivi variatsioonid moodustavad turul äratuntava tuumiku.
Tänapäevane hindamine ja pärand
Kogujale on Kotsari väärtus kolmes punktis: (1) joonistuslik täpsus, mis hoiab motiivi lakoonilisena; (2) Tartu ja Emajõe teemade järjekindlus, mis annab töödele koha kohalikus ikonograafias; (3) tehniline puhtus külmnõela ja ofordi käsitluses. Väärtust mõjutavad tiraaž (eelistus: varased tõmmised), paberi seisukord (rebenemata servad, ühtlane toon, puuduvad “foxing”-laigud), margid ja signatuur (pliiatsiga, paremas allnurgas).