Osvald Johannes Eslon (3.11.1895, Tallinn – 6.05.1961, Toronto) – maalikunstnik, kelle teoste keskmes on linnavaated ja rannikumaastikud
Sissejuhatus
Osvald Eslon kuulub 20. sajandi eesti kunstiajalukku autorina, kelle looming liigub peamiselt realistliku linnavaate ja
meremaastiku teljel. Tema tööd, eriti Itaalia (Veneetsia, Napoli) ning Põhjala vaated, on hinnatud selge kompositsiooni,
tasakaalustatud koloriidi ja ruumitunnetuse pärast. Väliseesti kunstipildis on Esloni roll märgiline: ta säilitas kodumaise
motiivilaadi, kohandades selle pagulasaastate Rootsi ja Kanada konteksti.
Biograafia
- Sünd ja surm: 3. november 1895 Tallinnas – 6. mai 1961 Torontos (Kanada).
- Õpingud ja kujunemine: 1918–1919 kunstikursused Münchenis professor A. Hengel(er) juures; 1920. aastate lõpul Kujutava Kunsti Sihtkapitali stipendiaadina Itaalias (1926–1927); õppe- ja tööreisid Pariisi (1929) ja Londonisse (1935).
- Organisatsioonid: Eesti Kunstnikkude Liidu liige (1923–1928); Uue Kunstnikkude Koondise liige (1930–1940).
- Pagulus: 1944 põgenes Rootsi; 1948/1949 emigreerus Kanadasse, elas ja töötas Torontos kuni surmani.
- Teenistus: Vabadussõja ajal suurtükiväe tagavarapatareis vanema kirjutajana.
Loominguline profiil
Esloni põhimeediumid olid õli (lõuend, vineer/paneel) ja akvarell. Kompositsioonid rajanevad selgele horisondile ja
märgiliselt täpsetele siluettidele (sillad, kanalid, sadamad), mida toetab vaoshoitud, ent ruumi loov koloriit. Tema linnavaadetes
– eeskätt Veneetsias – on sageli väike figuurigrupi liikumisrütm, mis toimib ajastu dokumentiina; meremaastikes loob pinge
kalda diagonaal ja taevavööndi tonaalne gradatsioon.
- Teemad: Veneetsia ja Napoli kanali- ning sadamavaated; Tallinna ja Stockholmi linnafragmendid; Põhjala rannikumotiivid; kammerlikud interjöörid ja vaikelud.
- Käekiri: lakooniline vorm, kontrollitud heletumedus, selge ruumijaotus; realistlik detail, mis allub üldmuljele.
- Tehnikad: õli lõuendil/paneelil, akvarell paberil (harvem graafikakatsetused).
Näitused ja ringlus (valik)
- Esimene isikunäitus: 1921.
- Näitusetegevus Eestis: osalemine 1920.–1930. aastate näitustel Eesti kunstielus (EKL/Uue Koondise raames).
- Väliseesti periood: Rootsi ja Kanada rühma- ning müüginäitused; teoste regulaarne esitlus pagulaskogukonna keskustes.
- Hilisem vastuvõtt: „Exilkonst“ (Rootsi, 2016) – väliseesti kunstile pühendatud ülevaatenäitus, kus Eslon oli esitletud vanema põlvkonna autorina.
Kogud (kinnitused)
- Eesti Kunstimuuseum – mitmed akvarellid ja maalid, sh „The Temple of Venus. Rome“ (1927–1928, akvarell; kogunr G 11230), „Pompei“ (akvarell; kogunr M 1958), „Tallinna motiiv“ (akvarell; kogunr G 27963), samuti meremotiivid (M 3507).
Valik teosed ja tüüpmotiivid
- „Vana talu“ – õli vineeril, 1930. aastad (maastik; signatuuriga).
- „Rooma / Vene templi varemed“ – akvarellid 1920. aastate lõpust (EKM).
- „Veneetsia kanal“ – õli paneelil, 1930.–1950. aastad (paaristöödena ka „Rio Albrizzi“, „Rio del Mendicanti“).
- „Müürivahe tänav“ – Tallinna motiiv (akvarell; EKM ja oksjonistetistika).
Oksjonid ja kollektsioneerimine
Esloni tööd liiguvad stabiilselt rahvusvahelisel ja Eesti turul. Nõutumad on hästi säilinud, signeeritud ja verso-tiitliga Veneetsia ning
Põhjala vaated. Realiseerimishinnad sõltuvad formaadist, meediumist ja provenientsist; 2019–2024 on Veneetsia motiividega tööd
saavutanud oksjonitel keskmise madalast kuni mõnesaja euro/USA dollari tasemeni, parimatel juhtudel kõrgemalt.
Tänapäevane hindamine ja pärand
Esloni pärand paikneb selgelt väliseesti kunstitraditsiooni sees: kodumaised ja Euroopa motiivid seoti diasporaakogukonna mälupildiga.
Kollektsionääri vaates on väärtuslikemad teosed need, millel on selge provenients (galerii- või näituseetikett, ateljeemärge) ja
hästi hoitud pind (akvarellidel happedeta paspartuu; õlimaalidel stabiilne krunt). Muuseumikogude (EKM) olemasolu kinnitab autori
positsiooni Eesti kunstiloos ja pakub võrdlusbaasi autentsete tööde tuvastamiseks.