Lembit Entsik (16.09.1948, Pärnu – 20.12.2000, Pärnu) – maalija ja joonistaja, kelle keskmes on loodus- ja metsamaastik

Sissejuhatus

Lembit Entsik tegutses 1980.–1990. aastatel peamiselt vabakunstnikuna, luues maalide ja joonistuste seeriaid,
mille fookus on mets ja Lõuna–Lääne-Eesti maastikud. Tema tööde signatuuriks on lakooniline motiivivalik,
rütmistatud pind ja keskendumine atmosfäärile rohkem kui detailsele kirjelduslikkusele.

Biograafia

  • Sünd–surm: 16. september 1948 – 20. detsember 2000; maetud Pärnu Alevi kalmistule.
  • Elu ja töö: tegutses Pärnus ja Tartus; avalikus ringluses on andmeid eeskätt 1980.–1990. aastate loomingust.

Loominguline tee – žanrid, tehnikad, teemad

Entsiku põhimeediumid olid õli (lõuend, puit/plaadid) ja joonistus (viltpliiats, tušš).
Teda köitis koondatud maastik – „ürgmetsa“ tunde, puumasside ja horisondi suhete ülesehitamine, sageli
lihtsustatud, kuid selge siluetiga. Maalides on koloriit pigem vaoshoitud; joonistustes on rõhk rütmilisel
joonevõrgul ja kontrastsel must-valgel ehitusel.

  • Teemad: mets, järve- ja rannikulõigud, talvised maastikud; harvem linnaserva fragment.
  • Käekiri: lakooniline vorm, kontrollitud pind, atmosfääri rõhutav tonaalsus.

Valik teoseid (näiteid ringlusest)

  • Õlimaal (1987) – varase küpse perioodi töö; dokumenteeritud eraplatvormi oksjonikirjes.
  • „Ürgmets“ (1998, viltpliiats/paber) – joonistuste seeria iseloomulik leht: rütmistatud puumassid ja sügava ruumi taju.

Näitused ja oksjonid

Entsiku tööd on liikunud peamiselt eragaleriide ja oksjoniplatvormide kaudu; kinnitatud avalikke
ülevaatenäitusi on säilinud teabena napilt. Kollektsionääride ringluses hinnatakse eelkõige heas seisus,
selge motiiviloogikaga maale ja suuremaid joonistusi 1980.–1990. aastatest.

Tänapäevane hindamine ja pärand

Entsiku koht eesti kunstipildis on kammerliku maastikuloojana, kes sidus kokku üksikmotiivi ja
atmosfäärilise üldistuse. Tema tööde kollektsioneerimisväärtus tuleneb selgest autorikäekirjast,
motiveeritud vorminappusest ning „metsa“ kui Eesti kunstis püsivalt mõjusate ikonograafiliste teemade
järgimisest.