Leopold Ennosaar (10.06.1920, Lümandu – 21.01.1999, Tallinn) – peenjoonelise puugravüüri ja Tallinna motiivide autor
Sissejuhatus
Leopold Ennosaar kuulub eesti 20. sajandi graafika autorite hulka, kelle tugevus on filigraanne lõikekultuur ja selge kompositsioon.
Tema lehtedes kohtuvad Tallinna vanalinna siluett, linnaservade argised fragmendid ja merega seotud motiivid; hilisemates töödes
tihenes pind mustriliseks, kohati abstraktsuse piiril rütmiks.
Biograafia
- Sünd–surm: 10. juuni 1920 Lümandu külas (Hageri vald) – 21. jaanuar 1999 Tallinnas.
- Haridus: Riigi Kunsttööstuskool – litograafia ja tsinkograafia eriala (graafika tehniline alus).
- Näitused ja liidus tegutsemine: näitustel alates 1948; Eesti Kunstnike Liidu liige alates 1954.
Loominguline tee – tehnikad, teemad, käekiri
Ennosaar viljeles eelkõige puugravüüri (wood engraving), kõrval ka linoollõiget ja akvatintat. 1950. aastate lehtedes
on keskne arhitektooniline selgus – Toompea, müürid, tornid, sadama ja linnaserva motiivid, kus valgus ja suitsused taevaribad
loovad moderniseeruva linna meeleolu. 1960.–1970. aastail tihenes joon mustriks; kujund ja taust põimuvad rütmiliseks pinnaks.
- Teemad: Tallinna vaated, aedadest ja hoovidest moodustuvad fragmendid, meremotiivid, harvem loodusvaated.
- Käekiri: peen joonevõrk, kontrollitud heletumedus, lakooniline vormiüldistus; hiljem mustriplokkide ja geomeetriliste jaotuste kasutus.
Valik teoseid (näited)
- Toompea (1954, puugravüür) – klassikaline Tallinna krestomaatiline motiiv.
- Tallinna vaade (1956, puugravüür) – vana linna siluett koos tööstuslike aktsentidega.
- Talvine Tallinn (1958, akvatinta) – õhulise tonaalsusega talvemotiiv.
- Aed (1972, puugravüür) – mustriliseks tihendatud kompositsioon, abstraktsuse piiril.
- Laev (1980, puugravüür) – meremotiiv, kus siluett ja pindrütm on põhikandjad.
Näitused ja tururinglus
- Osalus graafikanäitustel Eestis alates 1948, regulaarne esinemine 1950.–1980. aastatel.
- Teoseid liigub järjepidevalt Eesti oksjonitel ja galeriides; paremini hinnatakse hästi säilinud varase perioodi puugravüüre ning iseloomulikke Tallinna vaateid.
Tänapäevane hindamine ja pärand
Ennosaar kinnistas puugravüüri distsipliini, kus linnasiluett tõlgitakse selgeks, ruumikat tunnetust kandvaks märgiks.
Kollektsionääride jaoks on tema tööde väärtus seotud puhta trükikultuuri, signatuurse joone ja Tallinna ikonograafia kaalukusega.
Hilisemate, mustriliseks tihendatud lehtede kaudu on tal koht sillana klassikalisest kõrgtrükist kaasaegsema vormimõtlemise suunas.