Õnne Eelma (11.02.1934, Vastemõisa/Suure-Jaani – 23.06.2006, Tallinn) – lüürilise joone ja peene trükikultuuriga graafik

Sissejuhatus

Õnne Eelma on 20. sajandi teise poole eesti graafika autor, kelle töödes põimuvad looduslähedus, mõtteselgus ja tehniline täpsus.
Tema lehtede tuum on vaoshoitud poeetika – valguse ja tooni tasakaal – millele lisandub 1960. aastate lõpul rõhutatud üldistus ning abstraktsema vormimõtlemise katse.

Biograafia

  • Sünd–surm: 11. veebruar 1934 Vastemõisas (Suure-Jaani kihelkond) – 23. juuni 2006 Tallinnas; maetud Metsakalmistule.
  • Haridus: 1955–1962 Tallinna Riiklik Kunstiinstituut (TRKI, graafika).
  • Õpetajatöö: 1977–1990 Eesti Riiklik Kunstiinstituut (ERKI), graafika õppejõud.
  • Erialane kuuluvus: Eesti Kunstnike Liidu liige alates 1961.

Loominguline tee – žanrid, tehnikad, stiil

Eelma alustas sügavtrükis (ofort, akvatinta, kuivnõel), kus tema käekiri on joone täpsuses ja tonaalse atmosfääri peenuses.
1960. aastate lõpul nihkus raskuspunkt litograafiale ja serigraafiale; joonistuses viljeles ta pastelli.
Motiviitiliselt jäävad keskseks loodus- ja aastaajatsüklid, vaiksed figuuriviited ja kammerlik vaikelu. Abstraktsemates lehtedes organiseeris ta pinna rütmideks ja valguslaikudeks, säilitades siiski pildi selge telje.

  • Kujundiloogika: vaoshoitud koloriiditunnetus, tonaalne gradatsioon, joone ja pinna kooskõla.
  • Signatuur: „helge“ väljenduslaad ilma dekoratiivse ülekülluseta; motiivist eemaldub alles siis, kui kompositsioon on kandma hakanud.

Näitused ja tunnustused (valik)

  • Näitused: esinemine alates 1963. aastast; järjepidev osalus Tallinna graafikatriennaalidel alates 1968.
  • Auhind: Tallinna graafikatriennaali eripreemia (1977).
  • Isikunäitused: Tallinna Kunstisalong (1980); 70. sünnipäeva näitus Deco galeriis (2004).

Valik teoseid ja oksjoninäiteid

  • „Mets“ (1967) – varase perioodi poeetiline leht, mis organiseerib loodusmotiivi tonaalseks rütmiks.
  • „Pirnid“ (1985, pehmelakk) – kammerlik vaikelu, mille jõud peitub õrnas joonevõrgus ja heledas pindade mängus.
  • „Sündis inimene“ (1982) – tsüklilise elumetafoori käsitlus, tüüpiline Eelma lüürilisele abstraktsioonile.

Tänapäevane hindamine ja pärand

Õnne Eelma tähtsus seisneb kolmes pidepunktis. (1) Sügavtrüki ja kivitöö tehniline puhtus, millele ta lisab iseloomuliku rahuliku tonaalsuse.
(2) 1960.–1970. aastate eesti graafika üldistava joone üks selgemaid tõlgendusi – ilma emotsionaalse selguse kaota.
(3) Mõju õpetajana: ERKI stuudiopraktika kaudu kandus tema joonedistsipliin järgmisele põlvkonnale.
Kollektsionääride vaates on Eelma tööd usaldusväärne valik, eriti selge provenientsiga varasemad sügavtrükilehed ja 1970.–1980. aastate lito/serigraafia.