Karl Burman noorem (14.03.1914, Tallinn – 15.10.2001, Tallinn) – akvarellist ja arhitekt

Sissejuhatus

Karl Burman noorem oli 20. sajandi Eesti akvarellikunsti üks tuntumaid autoreid ja arhitekt, kes jätkas oma isa Karl Burman seeniori loodud ruumi- ja pildikultuuri joont. Tema linnavaated – eriti Tallinna vanalinn, Pirita ja rannaäärsed motiivid – on saanud kohaliku visuaalse mälu lahutamatuks osaks.

Biograafia

  • Sünd–surm: 14. märts 1914 Tallinnas – 15. oktoober 2001 Tallinnas.
  • Haridus: 1933 lõpetas Prantsuse Lütseumi; arhitektuuriõpingud Tartu Ülikooli tehnikaosakonnas ja Tallinna Tehnikainstituudis (katkendlikult).
  • Varane töö: majanduslikel põhjustel katkestas õpinguid, töötas Volta tehase ehitusosakonnas arhitekti abilisena ning abistas isa projekteerimistöödel.
  • Sõjaaeg: 1941 mobiliseeriti; evakuatsiooniperioodil töötas Jaroslavli eesti kunstnike kollektiivis akvarelliõpetajana.
  • Pärast sõda: tegutses Tallinnas arhitekti ja vabakunstnikuna; kujunes üheks Eesti tuntumaks akvarellistiks.
  • Näitused: isikunäitus Tallinna Kunstihoones (1964); osalus mitmetel akvarellinäitustel 1970.–1980. aastail.
  • Kuuluvus: Eesti Akvarellistide Ühenduse auliige.

Loominguline tee – žanrid, teemad ja tehnika

Burmani põhimeedium oli akvarell. Tema käekirja iseloomustab läbipaistev kihistus, täpne horisondi- ja siluettitunnetus ning valguse peen gradatsioon. Kompositsioonis eelistab ta selget ruumijaotust ja motiivi „mõõdukat puhastust“, mis jätab pildile märgilised detailid (tornid, müürilõigud, sillad) ning taandab juhusliku müra.

  • Motiivid: Tallinna vanalinn (Raekoja plats, Kiek in de Kök, Toompea vaated), Pirita, ranna- ja sadamastseenid, samuti natüürmordid ja interjöörifragmendid.
  • Õpetusliin: esmane kunstialgõpe isalt Karl Burman seeniorilt ja onult Paul Burmanilt; hiljem täiendas end Moskva Kunstiinstituudis.

Valik teoseid ja seeriad (näited)

  • Raekoja plats (1954, akvarell) – Tallinna vanalinna keskne motiiv; varase küpse stiili näide.
  • Kiek in de Kök (1959, akvarell) – siluett ja valgus kui kompositsiooni kandjad.
  • Pirita (1960–1961, akvarellides sari) – kloostri ja jõe ümbruse valgusolud eri aastaaegadel.
  • Rannamõisa pank (akvarell, u 1970. aastad) – ranniku geoloogia ja horisondi pinge.

Näitused, oksjonid ja kogud

  • Näitused: Tallinna Kunstihoone isikunäitus (1964); „Akvarell ’76“ ja „Akvarell ’77“ (Tallinn); Vabariiklik akvarellinäitus (1979).
  • Oksjonid: Burmani akvarellid esinevad regulaarselt Eesti oksjonitel; hinnataset määravad motiiv (vanalinn, Pirita), formaat, säilivus ja provenients.
  • Kogud: Eesti Kunstimuuseumi kogus on autorile pühendatud ülevaatlik valik.

Tänapäevane hindamine ja pärand

Burman noorema teosed koondavad Tallinna pildimälu modernses, kuid poeetilises võtmes. Tema akvarellid on kollektsionääride jaoks usaldusväärne valik: tehniliselt puhas teostus, äratuntav autorikäekiri ja motiivide kultuuriline kaal. Arhitektina vahendas ta ruumitunnetuse täpsuse pildiks; akvarellistina tõi linna ja ranniku atmosfääri delikaatselt paberile.