Andrus Kasemaa (28.10.1941, Tallinn – 18.03.2016, Tartu) – söejoonistuse virtuoos, ERKI taustaga skulptor ja graafik
Sissejuhatus
Andrus Kasemaa on Eesti 20. sajandi lõpu kunstis tuntud eeskätt oma jõuliste söejoonistuste ja suureformaadiliste, sageli improvisatsioonilise hooga valminud tööde poolest. Tema käekiri ühendab skulptori konstruktiivse mõtlemise, graafiku joonedistsipliini ja ekspressiivse pildirütmi. Oluline peatükk tema mõjus on Tartu Ülikooli kunstikabineti juhtimine (1970.–1990. aastatel), kust kasvas välja tugev tudengi- ja kunstnikepõlvkond.
Biograafia
- Sünd–surm: 28.10.1941 Tallinn – 18.03.2016 Tartu.
- Haridus: 1962–1967 Tartu Kunstikool; 1968–1972 Eesti Riiklik Kunstiinstituut (ERKI), skulptuur.
- Erialane tegevus: Tartu Ülikooli kunstikabineti juhataja 1974–1993 (TÜ allikate järgi 1975–1994).
- Välisperiood: 1993–1995 elas ja töötas Austraalias.
- Liikmesus: Eesti Kunstnike Liidu liige alates 1985.
Loominguline tee – žanrid, teemad, tehnikad
Kasemaa loomingu tuum on söejoonistus – dramaatiline valgus-varju ülesehitus, kiire ja kindel kontuur, mis kasvab figuuri- või rütmikompositsiooniks. Skulptuuriõpingute mõju ilmneb masside tajus ja pildi „ehitamises“, graafikataust peenes tonaalses modulatsioonis. Tema autorigraafikas (ofort, akvatinta) leidub poeetilisi seeriaid, kus abstraktne struktuur põimub allegooriliste kujunditega (nt „Muusad“, 1982). Maalides ja pastellides hoiab ta ekspressiivset joont ning kasutab sageli monokroomset või väheste toonipaaridega koloriiti.
Monumentaalses võtmes on erandlik töö sekomaal (tempera kuivale krohvile) „Mahtra sõda“ (Peri külakeskus, 1984) – Eestis ainulaadne nii lahenduse kui ka töömetoodika poolest: kunstnik visandas ideed otse seinale ja maalis seejärel üle, loobudes tavalisest 1:1 kartongist.
Näitused ja õpetajamõju (valik)
- Tartu Ülikooli kunstikabineti juhtimine (1970.–1990. aastad) mõjutas tugevalt Tartu kunstielu; kabinettist käis läbi rida hilisemaid professionaale (nt viited tudengite mälestustele ja biograafiates).
- Meenutusnäitus Tartu Ülikooli Physicumi galeriis (2016) – valik maastiku- ja lillemaale erakogudest (kuraator Ilmar Kruusamäe).
Valik teoseid ja sarju
- „Muusad“ (1982, ofort, paber) – autorigraafika poeetiline seeria.
- „Together“ (1980, litotahvlilt formaliseeritud graafikaleht) – geomeetrilis-abstraktne kompositsioon; tõlgendatud kui sinimustvalge (toona keelatud) koodi varjatud vihje.
- „Kompositsioon“ (2005) – abstraktne seadmeline pildiruum, tiheda joonevõrguga.
- „Pasunakoor“ (1992, maal/pastell/süsi) – figuurikompositsioon, kus rütm ja žest on põhikandjad.
- „Mahtra sõda“ (1984, secco, Peri) – monumentaalteos avalikus ruumis.
Oksjonid ja turuaktiivsus (valik)
- Haus Galerii: „Together“ (1980) – autori abstraktse joone iseloomulik näide; „Composition“ (2005) – hilisperioodi töö.
- Rahvusvahelised platvormid: söejoonistused ja segatehnikas lehed (1990. aastad) – hinnavahemik ligikaudu 180–2700 USD (olenevalt mõõdust ja tehnikast).
Tänapäevane hindamine ja pärand
Kasemaa tähtsus seisneb kolmes sõlmpunktis. (1) Söejoonistuse õpetuslik ja esteetiline standard: žest, valgus ja pind teevad temast Eesti joonistushoo ühe markantseima uuendaja. (2) Tartu Ülikooli kunstikabineti „laborikultuur“ – impulss paljudele noortele autoritele, kelle jaoks kabinet oli esimene professionaalne katseväli. (3) Monumentaalne kogemus („Mahtra sõda“) ja abstraktse mõtlemise joon, mis seob tema eri meediumid üheks tervikuks. Kollektsionääridele pakuvad Kasemaa teosed tugevat materjalitunnetust, veenvat pildirütmi ja selget päritoluliini (ERKI–Tartu–Austraalia periood).