Voldemar Kangro-Pool (18.09.1889, Vahi mõis, Tartumaa – 1943 kevad, Tšeljabinsk) – varase eesti modernismi maalija ja graafik

Sissejuhatus

Voldemar Kangro-Pool oli 1910.–1930. aastate eesti kunstivälja üks eripärasemaid autoreid, kelle töödest koorub kokku kaks tugevat liini: vaatluslik, ent konstruktiivne maalikõne (maastikud, portreed) ning raamatukultuuri ja ajakirjanduse graafika (kaas- ja plakatikujundid).
Tema positsioon haakub Pallase koolkonna kujunemislooga ja varase modernismi püüdega ühendada Euroopa õppekogemus kohaliku motiivistikuga.

Biograafia

  • Sünd: 18. september 1889 Vahi mõisas, Tartu-Maarja kihelkonnas.
  • Õpingud: Kristjan Raua ateljeekool; Anton Ažbe kunstikool Münchenis; 1919–1921 Tartu Pallas (maal/graafika).
  • Tegevuspaigad: 1910.–1920. aastatel aktiivne Tartus (sh sidemed Pallaslaste ringiga); 1930. aastatel tegutses peamiselt Tallinnas.
  • Perekond: vend oli maalikunstnik ja kunstikirjutaja Rasmus Kangro-Pool.
  • Surm: 1943. aasta kevadel Tšeljabinskis.

Loominguline tee – žanrid, teemad, tehnikad

Kangro-Pooli maalides on keskne maastik – järve- ja rannikumotiivid, kõrgema horisondiga väljad, rahulikult jaotatud massid. Tema koloriit kaldub tasakaalustatud, sageli pehme tonaalse lahenduse poole; varastes töödes on tajutav Ažbe kooli joonistuslik distsipliin.
Portrees on ta eelistatud mudelile lähedal: figuur on ehitatud kindla joonise ja valgus-varju rütmi peale.

Graafikas ja raamatu­kunstis viljeles ta pealkirjalehtede, kaante ja illustratsioonide kujundamist. 1920. aastate lõpul kujundatud kaanetööd näitavad selget abstraheeruvat mõtlemist ja modernistlikku tüpograafiat – pildimärk on koondatud, liigne dekoratiivsus taandatud.

Valik teoseid (kogud ja kirjeldused)

  • Naise portree – Eesti Kunstimuuseum, maalide kogu; teos on eksponeeritud Adamson-Ericu muuseumi näitusel „Kunstiühing Pallas 100. Sünd ja taassünd“ (2018).
  • Pühajärv (1920.–1930. aastad, õli) – maastikuseeria üks tuntumaid motiive; mitmeid variante on dokumenteeritud näituste- ja oksjonikataloogides.
  • Daam lillekorviga (1919, tindipesu/akvarell) – varase portreereani näide.

Raamatukunst ja graafika

  • Endel Loide teose „Lucifer“ (1929) kaanekujundus – modernistliku kompositsiooni ning julge tüpograafia näide.
  • Varaste perioodide ajakirja- ja plakatigraafika – rõhk pildimärgil ja kontrastsel jaotusel.

Näitused ja esinemised

  • Pallas 100 (Adamson-Ericu muuseum, 2018) – autori töö osales koolkonna juubelinäitusel (EKM).
  • Osalemine 1920.–1930. aastate eesti kunstinäitustel (Pallase ringkond; Tartu ja Tallinna väljapanekud) – perioodi ülevaadetes mainitud autorina.

Oksjonid ja turuaktiivsus (valiknäited)

  • High Skies (1922, akvarell/guass) – Haus Galerii, müügikataloogis dokumenteeritud.
  • Pühajärv (õli, 70 × 100 cm) – Haus Galerii sügis­oksjon (2016).
  • Daam lillekorviga (1919, tint/akvarell) – Haus Galerii kevadoksjon (2011).

Tänapäevane hindamine ja pärand

Kangro-Pool seob eesti varase modernismi kaks telge: Euroopa õppekogemus (Ažbe kool, ateljeetöö, Pallase distsipliin) ja kohaliku maastiku portreteerimine. Tema teosed annavad hea võrdlusmaterjali 1920.–1930. aastate maalikultuuri „vaiksest modernismist“, kus konstruktsioon ja koloriidi tasakaal on sõnumi kandjad. Kollektsionääridele pakub tema looming väärtust nii kvaliteetse maastikumaali kui ka 1920. aastate raamatu­graafika läbilõikena.