Anatoli Kalashnikov (5.04.1930  – 21.04.2007)

Sissejuhatus

Anatoli Kalashnikov oli 20. sajandi teise poole üks mõjukamaid puugravüüri meistreid ja eksliibrisekunsti rahvusvahelisi keskseid autoreid. Tema käekiri – täpne joon, tihe must-valge kontrast ja konstruktiivne kompositsioon – muutis raamatumärgi (ex libris) autonoomseks graafiliseks teoseks, millel on selge autoripositsioon ja kollektsioneerimisväärtus.

  • Varane haridus: 1943 alustas kunstistuudios ZIL-i kultuuripalees; edasi kujunes iseseisva graafikuna.
  • Ametlik tunnustus: 1983 – RSFSRi teeneline kunstnik.
  • Rahvusvaheline staatus: esimene Venemaalt pärit autor, kes valiti Suurbritannia Royal Society of Painter-Printmakers’i auliikmeks; tunnustused ka Suurbritannia Wood Engravers’ Society’ga seoses (auliikme märge).

Loominguline tee ja teemad

Kalashnikovi keskne meedium oli puugravüür – kõvast puidust plaadile lõigatud peenjooneline kõrgtrükk, mis võimaldab erakordselt tihedat tooni- ja joonemängu. Ta lõi rohkem kui tuhande eksliibrise ning rea graafilisi tsükleid ja raamatuillustratsioone. Ikonograafias korduvad arhitektuursed panoraamid, kirjanduslikud vihjed (Dostojevski, Tolstoi), portreed ja allegoorilised sümbolid. Kujund on selge, pingestatud valguse-varju struktuuriga; dekoratiivsus teenib alati konstruktsiooni.

1960. aastate algul valmis tal Dostojevski teoste jaoks julge, abstraktsioonini ulatuv illustratsiooniseeria; kirjastus seda toona ei avaldanud, kuid tsükli esteetika mõjutas hilisemaid autoriprojekte. 1990. aastatel koondas ta oma raamatu­graafika ja eksliibrised mitmesse esinduslikku väljaandesse ning tegi väiketrükkidena autorialbumeid (sh temaatilised sarjad klassikute ainetel).

Publikatsioonid ja projektid (valik)

  • Exlibris 500 (Moskva: Evrika, 1993) – mahukas album 500 valitud eksliibrisega (mitmed värvilehed); sissejuhatus inglise, vene, itaalia ja saksa keeles.
  • The Dostoyevsky Suite (London: The Primrose Academy, 1994) – kümnest puugravüürist koosnev komplekt, trükitud Rampant Lions Pressis, nummerdatud ja signeeritud tiraaž.

Näitused, kogud ja oksjonid (valik)

  • Kalashnikovi eksliibrised ja graafikalehed on korduvalt figureerinud rahvusvaheliste eksliibriseühenduste näitustel ja kataloogides; tema töid on muuseumide ning erikollektsioonide erialakogudes (sh Huis van het boek, Haagi raamatu­muuseum).
  • Tema lehti liikleb regulaarselt oksjonitel (Bookplate Society oksjonid; rahvusvahelised kunstiplatvormid), kus esineb nii 1970.–1980. aastate eksliibriseid kui ka autorialbumite üksiklehti.

Tänapäevane hindamine ja pärand

Kalashnikovi mõju seisneb kolmes sõlmpunktis: (1) puugravüüri distsipliini taastamine 20. sajandi lõpu graafikas (joone ja must-valge rütmi äärmiselt täpne käsitlus); (2) eksliibrise tõstmine rahvusvaheliselt kogutavaks autonoomteoseks; (3) sillad raamatu­graafika, kirjanduse ja hüpermustrite vahel (Dostojevski, Tolstoi, arhitektuuritsüklid). Kollektsionääride vaatepunktist on tema teosed referentspunkt, mille järgi hinnata eksliibrise tehnilist ja ikonograafilist taset pärast 1960. aastaid.